Deska tu zůstane nafurt

  • Zdeněk
  • Rozhovory
  • 2 178x

Na desku Corrida, novinku v diskografii Kabátu, si posluchači museli čekání protáhnout o celé tři měsíce. Pětice z Teplic se během nahrávání dostala několikrát do stavu, kdy nad spokojeností převládla nespokojenost, zvláště v hlavě textaře. Milan Špalek, baskytarista a onen textař, hodil několikrát své slovní výtvory do koše. To proto, že u něho před časem začala fungovat autocenzura, první záchytný bod před okamžikem, kdy se vám ostatní kolem začnou smát. Jak to přesně bylo, řekne Špalek sám.

Corrida vyjde 8. prosince. V ten den zemřel před šestadvaceti lety John Lennon. Má to nějakou symboliku?

Nemá, vůbec jsme s tím nekalkulovali a ani isme si to neuvědomili. Ale je to dobrá zpráva. Ne to, že zemřel, ale že vyjdeme v den výročí úmrtí takovýho frajera.

Skoro by se na to dalo hodit to, že jste desku dokončili s tříměsíčním zpožděním. První termín vydání byl 1. září, na začátku školního roku. Jak se to tak přihodí?

Měli jsme mraky materiálu, asi pětadvacet až osmadvacet věcí, základy k písničkám i celé songy. Pak jsme to třídili, vybírali jsme to nejlepší a já textoval. Musím na sebe prásknout, že to zpoždění vzniklo kvůli mým textům. Mám to tak, že když chci napsat něco dobrého, tak se s tím strašně piplám. Někdy mě dobrý obrat napadne hned, jindy zase čtrnáct dní čekám a nic. Na druhou stranu je to dobré pro zbytek kapely, protože kluci zatím makali na písničkách. Ota Váňa vymýšlel kytary, a ty za dobu čekání na texty vykrystalizovaly k lepšímu.

Tak pečlivý vztah k textům jsi měl odjakživa?

To přišlo časem. Na prvních deskách bylo všechno rychlejší. Zaprvé jsem v sobě neměl vlastní autocenzuru a za druhé byla má hlava mladší, a tím pádem kreativnější. Teď už tak nefachá, mám přes dvacet let po škole. Prostě nepustím na desku to, co bych třeba kdysi pustil. Když se mi text nelíbí, řeknu si, že ze sebe nemůžu vypálit takovou kravinu. Dělám to pro lidi a pro sebe. Když to není dobré a mně se to nelíbí, už bych to dělal jenom pro padesát procent z celku.

Kdy ti začala ta autocenzura fungovat?

Všiml jsem si toho, když jsme dělali desku Mega-hu. To už jsem o textech hodně přemýšlel. Od té dohy ji v sobě mám. Z mého pohledu se texty na Mega-hu povedly. Řekl jsem si, že tu laťku nemůžu už nikdy podlézat.

Co na to spoluhráči?

Texty si samozřejmě čtou, kontrolují je. Jakmile řeknou, že tenhle je mazec, hned začnu přemýšlet o tom, že je špatně.

Co budete dělat se zbytkem z těch pětadvaceti nápadů?

Myslím si, že těch zbytků máme celkově ze všech desek tak na tři alba. Zatím s nimi nemáme žádný záměr. Podle mě je mezi nimi spousta dobrých písniček, jenom nejsou otextované. Říkali isme si, že bychom někdy mohli vydat album ,,Best Of odpad". Nevím, co s nimi bude. Může se stát, že nikdy nevyjdou. Anebo naopak, to když nebude invence.

Stalo se to už někdy?

Na minulé desce Dole v dole je písnička Kalami-tv Jane. Měli jsme ji asi čtyři nebo pět let. Na nové desce Corrida bude další z těch odpadových. Jmenuje se Joy. Je už šestiletá, ale já ji pořád nemohl otextovat. Nešlo to. Když je totiž pecka fakt dobrá, což je její případ, já se toho textování bojím. Rozumíš? Když mě pecka hodně baví, říkám si, že ji nebudu kazit textem.

Co ti vadilo na prvních verzích textů k nové desce, že jsi je vyházel do koše?

Neříkám, že byly všechny blbý. Na některé skladby - netvrdím, že na všechny - mám třeba tři texty. Když ale zjistím, že s peckou nefungují dohromady, začne mě to štvát. Pecka si o něco říká a já jí to nejsem schopen tím textem dát. To je blbá nožice, pak prostě vyhazuju. Kolikrát mi lidi říkají, že jim můj způsob textování připadá stejný, ale pro mé je důležitý vědět, že to tak není. Musím mít pocit, že je to ono.

Která písnička z alba Corrida měla nejvíc textových podob?

Burlaci na Volze měli určitě dva texty a u písnic--ky Kdoví jestli se mi povedl až třetí pokus. Stává se mi také, že mám první sloku, píšu dál, ale pak mě ta první sloka začne štvát, tak ji začnu předělávat. Nakonec zjistím, že se mi to celé nelíbí nebo nerýmuje, a vyhodím to. Myslím si, že to tak má hromada muzikantů.

Vždycky jsi říkal, že ti i s odstupem času šla při poslechu písničky Šaman z alba Mega-hu husí kůže po těle. Je na Corridě podobně silná skladba?

Myslím, že tam jsou minimálně tři, možná čtyři. Třeba Burlaci na Volze jsou pro mě docela hustý. Kdoví jestli to samé, myslím si, že ten text je opravdu dobrý.

A další?

Myslím, že to bude i Malá dáma. Ona je to spíš taková popina, ale ten text mě hrozně baví. Je to také Corrida, protože mám Španělsko strašně rád. Dlouhou dobu tam jezdím na ryby, mám rád tamní lidi, takže pro mě je to dost osobní.

Byl jsem na konci října na firmě EMI a zrovna je tam vyděsila zpráva, že kapela nahrává desku, je ve skluzu a ty si jedeš do Španělska. Jel jsi tam čerpat inspiraci?

Ono to bylo trochu jinak. Ve studiu Soňo, kde jsme točili, měl dlouho dopředu zamluvený termín baskytarista Doug Wimbish, co hrál v Living Colour. Ten týden, kdy jsem odjel do Španělska, tam pro něj měli zrovna volno, a já toho využil. Stejně bychom nic neudělali. Koupil jsem si letenku a odletěl do Španělska, protože jsem toho měl fakt dost. Měl jsem žaludeční neurózu.

Z čeho?

Z toho, jak se blížil termín odevzdání desky. Sebral jsem se, odjel jsem chytat ryby a ono mě to nakoplo. Předtím jsem seděl ve studiu a nic mi to neházelo.

Mluvil jsi o Burlacích na Volze. Ty jsi materiál o těch lidech studoval?

Ani ne, ale až lidi tu písničku uslyší, věřím, že je dostane. Podle mě to tam je slyšet, je taková zvláštní. Spojení „burlaci na Volze" jsem zaslechl kdysi někde ve škole. Věděl jsem, že to jsou chlapíci, kteří tahali někde v Rusku lodě proti proudu. Říkal jsem si, že k té pecce tohle téma sedí. Prostě mě to napadlo.

Udělal nějaký text na desku také Tomáš Hají-ček z Krucipusku, který vám jich už v minulosti pár napsal?

To je pikantní historka. Napsal jsem hudbu a ta pecka se mi dost líbila. Šel jsem s ní za Tomášem, protože si sám nejsem schopen své skladby otextovat, nejde mi to. Napsal dobrý text, všechno bylo v pořádku. Já to pak nazpíval, nahrál, a ta pecka se mi přestala líbit. Nevím proč. Řekl jsem, že ji na desku nedáme, protože jí něco chybí.

Jak se jmenovala?

Nejsme indiáni.

Kdy bude turné k desce?

Museli jsme ho kvůli zpoždění přeložit na jaro. S pořadateli nebyl problém, ale nelíbilo se to sponzorům, což chápu. My si ale nemůžeme dovolit, a ani nechceme, vydat špatnou desku. Bude tady přece nafurt. Turné se přeložilo na březen až duben.

Autor: Jaroslav Špulák, Rock & Pop; prosinec 2006