Napsáno k Suma sumárum (Bohouš Němec)

• 3 417x

Už je to deset let, co fenomén jménem Kabát vydal první desku Má jí motorovou. Od té doby pětice dokázala spolehlivě namíchnout řadu ´chytrých´ pisálků a vytvořit si zástupy oddaných fanoušků, kteří dnes dávno vědí, že tahle kapela znamená v bigbítu to, co v popu Lucie.

Kabát už dlouhou dobu není jen partička opilců s věčnou žízní a vulgárními texty, ale skupina profíků v čele s chytrým textařem Milanem Špalkem a suverénním zpěvákem Josefem Vojtkem. Kdo letos navštívil některý z mnoha koncertů turné Go Satan Go nebo soutěž Rock Made In Gambrinus, jistě zjistil, že právě Vojtek na sobě nejvíce zapracoval coby frontman. Konečně se naučil normálním způsobem uvádět skladby a vystupovat jako tahoun kapely. Důkazem je druhá polovina aktuálního sumarizačního dvojdisku Suma sumárum. Při poslechu třiadvacetiskladbového koncertu má člověk pocit, že se znovu vrátil do Malé sportovní haly v Praze, odkud záznam pochází. Spontánní a nadšené reakce skoro šesti tisíc fanoušků, kteří zpívají veškeré refrény, je ten nejlepší důkaz úspěšnosti i popularity, a také největší dík.

První polovinu kompaktu tvoří takřka chronologicky seřazené největší hity ze sedmi řadových alb, byť z debutu na něm najdeme jen Máš to už za sebou v techno darkrockovém ´kabátu´, a novinku Pohoda, která svou ´pohodovou´atmosférou zapadá k náladě posledního alba Go Satane Go. O tom, že text je opět chytrý, netřeba pochybovat. Inteligentní kapela, chytré texty, výtečný bigbít. Kabát.

Autor: Bohouš Němec; 1.12.2001