Kabát v dole i naživo - recenze Dole v dole (studentzone.cz)

• Recenze
  • 3 464x

Uplynul jistý čas a známá rocková kapela Kabát vydala další album, ke kterému těsně po vydání mrskla i tůru. Album s názvem "Dole v dole" si tak mělo za úkol získat srdce posluchačovo poměrně rychle.

Uplynul jistý čas a známá rocková kapela Kabát vydala další album, ke kterému těsně po vydání mrskla i tůru. Album s názvem "Dole v dole" si tak mělo za úkol získat srdce posluchačovo poměrně rychle. V dnešním článku si představíme nejen album, ale i zážitek z koncertu v brněnském Rondu.

Národ jakoby se dělil na tři skupiny:
1) nesnáší Kabáty (těch postupně ubývá)
2) vzpomíná na "starý dobrý" Kabáty (těch taky ubývá)
3) je fanouškem současných Kabátů (tak těch hojně přibývá).

O co jde? Někomu prostě styl Kabátů nevoní a ani vonět nikdy nebude - hrají přece "hospodskou hudbu s přiblblejma textama o chlastu & spol" … a ti ostatní možná právě proto Kabáty milují. Nyní už ale k samotné desce.

36 minut hudby

Album kráčí ve stopách dnešních trendů, alespoň co se délky týče - celková stopáž je totiž pouhých 35:32. Když uvážíme možnosti bežných CD, tak nejsme ani na půlce. Osobně jsem proti trendu krátkých CDček, na druhou stranu než aby tam byly "vyplňovačky", tak radši nic. Těchle necelých 36 minut hudby v sobě ukrývá celkem 12 písní (úvodní intro nepočítaje). Co snad tohle album dobře vystihuje, je pořekadlo "každej pes jiná ves". Název napovídá, že si poslechneme něco o útrapách horníků a člověk je v očekávání tvrdé muziky. To se mu také potvrdí po prvních tónech úvodního fláku "Dole v dole". Začnete nabývat dojmu, že se Vám do CD mechaniky dostala česká verze Rammsteinů, než ale stačíte dokončit úvahy o tom, proč tomu tak je, tak Vás následující "Stará Lou" vrátí do rytmů Kabátů takových, jaké je znáte z předchozího alba "Go Satane Go" - nejvíce se dle mého podobá "Báře". Jenže pak následuje "Cirkusovej stan", který na Vás vyhrotí atmosféru z kabátí tvorby o hodně CD vzad … refrén Vás ale opět usadí a můžete si být skoro jistí, že tohle album … no prostě zase něco nového.

Nechci rozebírat každý tón CDčka už proto, že každý má svůj názor, takže jen vypíchnu podle mýho dobrý fláky - jsou jimi "Kalamity Jane", "Jednou nás to zabije" a "Frau Vogelrauch". Kabáti si opět neodpustili další pokus o "Colorado", tentokrát v podobě písně "Irský holky". Musím ale říct, že se mi moc líbí, rozhodně více než "Rio Grande" z předchozího alba. Dokonce i celkem ujetej song "Elvis" má něco do sebe, vůbec v celém albu slyšíte, jak si s tím Milan Cimfe ve svým studiu Sono hrál, co to jen šlo (proč všechny známý kapely nahrávají v Sonu? Nechtělo by to změnu??). Přece jen ale musím zkritizovat poslední píseň "Kdo si musí hubu spálit" - no tohle jsou Kabáti? FUJ, za to bych se styděl až za roh…

Mé hodnocení "Dole v dole" je celkově kladné, je to další krok na cestě k vyšší poslouchanosti, samozřejmě na úkor tvrdší hudbě i tvrdším textům. Váš názor samozřejmě očekávám v diskuzi pod článkem. A jak si stojí album na trhu? Podle žebříčku IFPI se první tři týdny od nasazení zabydleli na prvním místě, nyní setrvávají na druhém, protože klasik Jaromír Nohavica vydal novou desku … Bonbónkem budiž fakt, že předchozí výběrové album "Suma Sumárum" je pořád v žebříčku - nyní na 19. místě, v TOP 40 se však drží už neuvěřitelných 100 týdnů!

Kabát naživo

Co naplat poslouchat doma CDčko, když kapela je od toho, aby hrála živě? Turné k novému albu odstartovala kapela téměř v mžiku po uvolnění na trh, takže i skalní posluchači neměli moc času, aby si nový věci stihli naposlouchat. Minulé turné proběhlo skutečně ve velkém stylu - premiérově v ČR bylo na velké šňůře užito pódia uprostřed stadiónů, čímž se nejen zatraktivnila celá produkce, ale také zvýšila kapacita návštěvníků. A hned se dostávám k prvnímu problému celé šňůry - kapacita. Chápu, že musí být skvělým pocitem pro kapelu, když po pár týdnech předprodeje jsou haly s mnohatisícovou kapacitou vyprodány - bohužel ne tak pro fanoušky, které tohle nenapadlo a museli smutně utřít nos, protože např. na jihu Moravy byly lístky na koncerty fuč hodně rychle. Určitě by stálo za to zdvojit některé koncerty, tak jako to udělali např. ve Zlíně (17. a 18.11.).

Samotná produkce byla tento rok jako obvykle - klasické pódium a pokus o zajímavé ztvárnění scény (3 "výtahy", ve kterých se mísily vizuální efekty s videoprojekcí). Předkapely se představily v pořadí "Škwor" a "Doga". Nutno dodat, že formu měly obě velmi dobrou. Co však stálo skutečně za to, byly téměř nulové čekací doby na další skupinu - Kabáti nastoupily po dohravší Doze ani ne do 10 minut … Když si pak člověk vzpomene na Lucii, na který se čeká i třičtvrtě hodiny, tak by těm **** nejraději rozbil ciferník. Pánům technikům od Kabátů klobouk dolů!

Kabáti svou show rozjeli opět tématickým intrem "Mayrau" a následnou "Dole v dole". Následující "V pekle sudy válej" už jen potvrdila, že Kabáti si podmanili publikum. Na koncertě zazněly následující písně: Dole v dole - V pekle sudy válej - Bruce Wilis - Pohoda - Stará Lou - Balada o špinavejch fuseklích - Mám obě ruce levý - Kanibal Hanibal - Porcelánový prasata - Jabadabadu - Šaman - Wonder - Tak teda pojď - Starej bar - Pohromy - Na sever - Wonder - Kdo si nechce hubu spálit - Bára - Bum bum tequila - Go satane go - Frau Vogelrauch - Víte jak to bolí - Všechno bude jako dřív - Colorado - Opilci v dějinách - Láďa - Žízeň (včetně 2 přídavků).

Celkově nemělo předvedené vystoupení slabších míst, sám si moc nepotrpím na Vojtkovo uvaděčství každé písničky, ale když překousnu tohle, tak už mi další negativa nezbývají. Skvěle šlapající koncert, výborný zvuk, dobré efekty - prostě profesionálně odvedená práce. Za život už jsem zažil hodně koncertů, ale po chvíli přemýšlení si tento zařadím hodně vysoko. Jak vy?