Corrida - recenze (danmusic.cz)

• Recenze
  • 4 800x

Cerveza, rock`n`roll, corrida espanol, nandej mi to, senorito, porfavor". To byl úplně první rým, kterému jsem se při poslechu nového alba rockových rodáků z Teplic zasmál. A nebyl zdaleka poslední. Kabáti se tentokrát o rok zpozdili ve svém "každodvouročním" termínu dodávek nových alb. Ale rok sem, rok tam, zase to zmákli na jedničku.

Cerveza, rock`n`roll, corrida espanol, nandej mi to, senorito, porfavor". To byl úplně první rým, kterému jsem se při poslechu nového alba rockových rodáků z Teplic zasmál. A nebyl zdaleka poslední. Kabáti se tentokrát o rok zpozdili ve svém "každodvouročním" termínu dodávek nových alb. Ale rok sem, rok tam, zase to zmákli na jedničku. Skupina Kabát je snad jediná z Čech (možná kromě Tří sester), která se nikdy nemusí obávat neúspěchu své nové desky. Oni to totiž chlapci opravdu umí. Také jsou to těžcí veteráni.

I když jsou Kabáti šestnáct let prakticky stále ve stejném hudebním “kabátu“, dokáží pokaždé zajumout. To protože jako jedni z mála umějí udělat chytlavou hudbu, doplněnou vtipnými a pohodovými texty. Na textaři Milanu Špalkovi je krásně vidět, jak postupem času dostává víc a víc rozumu. Texty už nejsou o chlastu a o ženských (i když zlaté časy dívčích motorových podvozků...), ale jsou více o světě, o chytrosti lidí (v uvozovkách) a hlavně o pohodě.

Jako klipový hit, který nyní nastupuje do hitparád, Kabát zvolil píseň Burlaci. Ta vypráví o tvrdých ruských chlápcích z 19. století, kteří tahali lodě po Volze a měli „zkaženej dech a čtyři deci pod kůží“. Zajímavý námět. I když tedy byl jsem od Kabátů zvyklý na vtipnější a duchaplnější klipy než je tento. Občas prostá scéna zaujme mnohem více, než vystřelující ohně a běsnící vítr. Ale i tak jsou Burlaci pecka, u které mi hned při prvním poslechu šel mráz po zádech. K mému velkému potěšení to nebyl poslední mráz. Na albu je vše. Tvrdší písně jako například nabitý nářez “Corrida“. Rocková balada o té pravé ženě (“Dáma“), přiblblý song o krutém boji s krtky. Rýmy jako “vždycky jsem byl kůže líná, jak ten medvěd vod Kolína“ nebo poučná píseň “Kdoví jestli“, která má zajímavým podtext a chytrou myšlenku. Refrén „všechno je jinak. Nasraná země chrlí tuny žhavý lávy, děti na stráni hledaj fialový krávy…“, mě naprosto dostal.

Jinak co se týče kvality muziky, nemyslím, že je nutné popisovat, jak moc velkou cestu Kabáti ušli od svého prvního CD Má jí motorovou. Tolik let aktivního hraní prostě vidět být musí. Bicí, basa, kytary, všichni odvádí výbornou práci, stejně jako muzikálově vyzpívaný Pepa Vojtek. Všechny ty Kleopatry a Hamleti mu sice moc nepřidali na image tvrdého rockera, jakého známe ze starých časů, ale rozhodně mu pomohli pořádně se vyzpívat.

Stále přemýšlím, co bych albu Corrida vytkl a stále mě nic nenapadá, vždyť mě se líbí i hezká zvonková melodie, ze které se skládá intro. Jediné, co by mohlo ubrat nějaký ten bodík, je snad jen to, že Kabáti hrají stále podobnou hudbu. Ale řekněte sami, komu by to vadilo?

Hodnocení: 10/10

Celkový čas: 38:14, 13 skladeb