Are you ready for mr. Pivrnec

  • Zdeněk
  • Raritní rozhovory - do roku 1998
  • 3 974x

Po několikaměsíčním alkoholovém kómatu, který vypukl s vydáním alba Má jí motorovou, se teplické formaci podařilo ustálit hladinu alkoholu v krvi těsně před bodem zlomu, což bylo pro firmu Monitor/EMi znamením k přemístění kapely z inverzní oblasti severních Čech na čerstvější vzduch, který proudí nad studiem Propast.

Po několikaměsíčním alkoholovém kómatu, který vypukl s vydáním alba Má jí motorovou, se teplické formaci podařilo ustálit hladinu alkoholu v krvi těsně před bodem zlomu, což bylo pro firmu Monitor/EMi znamením k přemístění kapely z inverzní oblasti severních Čech na čerstvější vzduch, který proudí nad studiem Propast. Cirkulace prosincového vzduchu v této oblasti byla podobná jako před rokem a půl, možná ještě lepší…

Zpěvák Josef Vojtek se k těmto faktům vyjadřoval v předvečer Svátku práce.

Kdy vznikla vaše skupina?

V roce 1984, ale v této podobě, jako je teď, až poněkud později.

Vy jste vlastně před vznikem Kabátu hráli v různých skupinách…

To bylo na vojně, když se čekalo na zbytek lidí než přijdou z vojny.

Já jsem slyšel, že než ses stal zpěvákem, tak jsi hrál na bicí…

Není to pravda!

Jak jste přišli na název Kabát?

Někdo to tenkrát prohodil v hospodě a nám se to zalíbilo. To bylo v roce 1984, a kde jinde než v hospodě to mohlo vzniknout.

Hraje v nynější sestavě Kabátu někdo ze zakládajících členů?

Špalek je tam asi nejdýl, ale ta sestava se vždycky hodně rychle měnila. Základní trio Kabátu bylo Hurvajs na bicí, Špalek na basu a Krulich na kytaru. A já jsem se během připojil.

Takže jste se mezi sebou znali a nemusely probíhat konkurzy. Natočili jste někdy demokazetu?

Znali jsme se mezi sebou už dlouho a natočili jsme jedno demo s názvem Orgasmus. A díky tomu jsme se dostali na Rockmapu se skladbami Koleda, koleda a Spadla klec, a tím k Jandovi a od něj ke Kočárovi.

Jmenované skladby na Rockmapě a částečně skladby na sampleru Ultrametal byly o něčem jiném. Škatulkoval bych je pod pojmy speed & thrash. Kdy jste se rozhodli pro změnu stylu a proč?

Bylo to těsně před natáčením desky. Skladby se vyhazovaly, sice jsme už byli pod Monitorem, ale pořád jsme nevěděli, jestli se ta deska bude vůbec vydávat. Nejezdilo se a kapela byla těsně před rozpadem. Když bylo nakonec jasný, že se deska točit bude, udělal se materiál úplně jinej. Ten thrash už nás vůbec nebral.

Jak je možné, že ostatní kapely ze sampleru Ultrametal jako Debustrol nebo Master´s Hamer se chytaly a měly úspěch a vy pořád nic…

Monitor prostě váhal. Nevím, proč nás Vladimír tenkrát nechtěl. Nakonec nám desku vydali a teď jsme zůstali v Monitoru jako jediní.

Jak dlouho hodláte u Monitoru zůstat?

To nikdo neví, máme smlouvu na tři roky.

Jste spokojeni s firmou?

Jo, já si nestěžuju.

Slyšel jsem, že s penězi to v Monitoru není tak slavný…

U první desky ta smlouva byla dost zajímavá, ale teď už je to lepší.

Ten obal tý první desky, to byla taky nápad z hospody?

Na to jsme přišli sami, chtěli jsme mít něco jinýho než ostatní kapely metalového ražení, a tak jsme to hodili na tu vesnici, když už o nás říkali, že hrajeme vesnický metal…

Tenkrát jsem měl těsně před vydáním desky k dispozici advance tape, a ten začínal skladbou Nechtě mě bejt. Na rozjezd desky se mi to zdálo lepší než skladba Dr. Bambus…

Za to my nemůžeme, to tak chtěl Monitor. Taky jsme chtěli Nechte mě bejt dát na začátek…

To byla ta špatná smlouva?

Jo, máš pravdu! Teď už jsme si to udělali podle svýho.

Má jí motorovou se ze začátku moc dobře neprodávala…

Dá se to tak říct, bylo to podivný. Deska se točila v červnu, ale vyšla v listopadu. My jsme přes celé léto jezdili a přesto prodejnost stoupla až na jaře. Navíc se i promo klipy točily až po prvním úspěchu desky.

Posloucháš dnes často vaši první desku a jste s ní spokojeni?

Když jsme na to měli týden, tak jsme s tím spokojeni. Kdybychom na to měli měsíc, tak bychom s tím spokojeni nebyli. Sem tam si ji dnes ještě pustím. Když ji porovnám s novou deskou, tak to celkem jde.

Jak se vlastně prodávala?

No tak už jsme jí prodali kolem 50 000.

Kdy jste začali mít pocit, že se Kabát dostává nahoru ke hvězdám? Bylo to po vyprodaném křestu alba na Barče nebo už dřív?

My si dodneška nemyslíme, že jsme nějaké velké hvězdy, ale ten pocit jsem začal mít, když jsme kvůli muzice nestíhal chodit do práce. Musel jsem se rozhodnout dělat to nebo tohle, takže jsem se rozhodl, že budu dělat muziku. V tý době jsem si začal myslet, že mě ta muzika uživí.

Jste proslaveni jako hodně dobrá živá kapela. Kolik koncertů jste po vydání Má jí motorovou vlastně odehráli?

Po tý desce jsme od února do listopadu 92 odjezdili 80 koncertů.

Baví vás to, hrát živě? Není nuda flákat se a hrát pouze v Česku?

Česko je možná malé na mapě, ale když to jedeš po silnici, tak zas tak malé není.

Nemáte ještě další vyšší cíle, než hrát jenom tady? Já jsem viděl vaši novou šňůru, je to opět hodně dlouhé tour, ale jenom v Čechách. Nechcete vyjet ven?

Počítá se s anglickou verzí nové desky, ale nejdřív půjde pod EMI ven Shalom a Lucka Bílá a potom jsme na řadě my.

Myslíš, že spojení firem Monitor a EMI je pro české kapely a hlavně pro vás výhodou?

Myslím si, že je to vynikající.

Myslíš, že máte s pomocí firmy Monitor/EMI šanci proniknout na západní trh?

To nevím. V tomhle směru je tam strašně moc kapel a tím i velká konkurence.

Řekl bych, že to, co hrajete vy venku, moc kapel nehraje…

Naše hudba je hlavně stavěná na textech, myslím, že by bylo dobré mít někoho, kdo žije venku už hodně dlouho a kdo by mohl naše texty a hlavně náš slang předělat do jiný řeči. Ty lidi venku by asi tento normální český humor nevzali. Možná, že se nám podaří proniknout, možná, že ne… kdo ví.

V mnoha rozhovorech jste se ne moc nadšeně vyjadřovali o své live desce. Myslíte, že Monitoru šlo opravdu o to, aby na vás vydělali?

Hurvajs: Jo. A ten zvuk je opravdu strašnej.

Naopak obálka živáku se mi hodně líbila…

Fotili jsme se na obal na střeše teplického rockového klubu Knak. Část té budovy je pomalovaná panáky, kteří jsou na obalu desky vidět. Musím ale říct, že na tom živáku jsou písničky, který na desce zatím nebyly. Zvuk je na hovno, ale je to spíš takový sběratelský kousek.

Nemyslíš, že by bylo lepší místo živáku vydat E.P., na kterém by ty dosud nevydané věci byly?

Já nevím. Kdyby Mirovský (zvukař) ten zvuk živáku tak nezkurvil, tak to mohlo být docela dobrý. Aspoň by lidi slyšeli ten živý sound kapely z koncertu. Ve studiu uděláš i ze špatný kapely hvězdy.

Jak se vlastně ten živák prodával?

To jsme čuměli, ten se prodává taky dobře. Už se ho prodalo 20 000. A na živák je to docela dost, ještě k tomu s tak blbým zvukem.

V souvislosti s tou cizinou mě napadá, že jste měli docela úspěch v Rakousku.

Hráli jsme ve Vídni v Rockhausu na nějakém takovém tom Heavy metal battle nebo jak se to jmenovalo. Bylo to takový zoufalý, ta organizace tam trošku kulhala. Jinak to šlo, byli jsme tak třetí.

Ve Vídni se vám nepodařilo navázat žádné kontakty?

Měli jsme tam s sebou překladatele, protože my německy ani anglicky pořádně nemluvíme. Bavili jsme se tam přes jednoho kluka, který se ožral jako prase, takže to padlo. Někdo mi tam cpal navštívenky, abych se ozval. Já jsem to předal firmě, ale ta to ztratila. V tý době ten západ stejně ještě nehrozil.

Ta vaše nová deska, pověz mi něco o ní. Ale ne zrovna to, co jsi včera večer povídal Pípovi na Rádiu 1…

Já nevím co jsem říkal, byl jsem dost zkouřenej.

Zpátky k desce: zatím jsem slyšel pouze promo-singl a hlavně zvuk se mi zdál o hodně lepší než na debutu.

Měli jsme na to tenkrát 14 dní a při naší rychlosti je to víc než hodně. Hlavně jsme tentokrát měli hodně času na míchání. Mohli jsme si se zvukem pohrát a dvakrát nebo třikrát jsme některé věci přemíchávali. Tentokrát jsme to udělali tak, aby když si to doma pustíš na sebemenším jezevčíku, zvuk byl ještě pořád co největší. Zvuk dělal Tomáš Vráb, který je ve svém oboru u nás opravdu jednička.

Minulý rok jste v televizní hitparádě obsadili třetí místo. Poskytla vám firma Monitor/EMI lepší podmínky k odpovídajícímu úspěchu a odpovídající prostředky k produkci vaší nové desky Děvky ty to znaj?

Už to bylo lepší, asi. Podle toho, jak bylo placený to studio a podle toho, jak se dělá teď ta propagace, tak to bude dobrý. Jsme spokojený.

Vidíš oproti vašemu debutu posun jak v hudbě tak i v textech?

Samozřejmě jsme se přibližně drželi našeho stylu, samozřejmě jak se ta muzika sune tím světem, tak se dostala i trošku do toho Československa. Přirovnal bych to k tomu tvrdšímu rock´n´ rollu. My už asi jiný věci hrát nebudem. Od toho speedu radši dál, to je strašný. Rád poslouchám takovýho Adamse, klasiku, Keltské balady, Springsteena. Kluci poslouchaj všechno, třeba techno.

Řekni mi něco o skladbách na nové desce.

To by bylo na dlouho, je jich tam 16 a trvá 45 minut.

Nemyslíš si, že je 16 skladeb trochu moc? Nestačilo by 10?

To by deska trvala 20 minut.

Proč jsou všechny vaše skladby tak krátké?

Nemá cenu dělat tak dlouhý písničky. U dlouhých písniček se zbytečně opakuješ, zamotáš se a nevíš kudy ven. Já si myslím, že ten rock´n´roll je v našich skladbách dost znát. Ten rock´n´roll je snad jasnej. Taky ty kratší věci děláme proto, aby to lidi líp strávili.

Kdy vznikl materiál na tuhle desku?

My jsme takoví bordeláři, takže těsně před tou deskou. Bylo to nazpívaný svahilsky, my jsme to měli nějak v hlavách, že to tak asi bude, ve studiu se to dodělávalo komplet. Vono je to tak vždycky lepší. Když má člověk ten materiál tak rok v šuplíku, tak už to nemusí být tak dobrý. Takhle to má aspoň ten ksicht.

Kolik věci ze živáku se dostalo na vaši novou desku?

Vlastně jen Žízeň a Už sou zase na koni.

Hledali jste inspiraci na vaše texty opět jenom v hospodě?

Řekl bych spíš, že jsou to takové příběhy ze života.

Chcete i nadále pokračovat v tom, co děláte a tím vlastně posílit i vaši image?

Myslím si, že jo, někam tím směrem se budeme ubírat i nadále, necháme tomu volnej průběh. Ne, že bychom se někam cpali do nějakého škatulkování, ale třeba na nové desce máme nové vlivy jako třeba reggae ve skladbě Moderní děvče. Ale i nadále od nás nikdo nemůže očekávat sociálně angažované texty. Mimo jiné také vzhledem k hratelnosti v rádiu.

Obálka vašeho nového alba pochází z dály karikaturisty Petra Urbana. Jak jste se k němu dostali?

To byl takovej nápad kapely, protože on je momentálně hodně populární. On bydlí v Jablonci a myslím, že podobně jako my má ten vztah k pivu a ženskejm. Petr přišel v Jablonci na náš koncert a tam jsme se domluvili. Pak se s Monitorem/EMI ohledně obalu udělala smlouva. Petr nám nakreslil plachty, které budeme mít pověšené přes bedny na turné, a spolupracoval s námi taky na klipu Pivrnec, kde se objeví jím nakreslená postava.

K nové desce jste natočili taky klip ke skladbě Opilci v dějinách, hlavně starodávné kostýmy a nástroje nemají chybu. Bylo to váš nápad?

To byl nápad režiséra. Nám se osobně ten klip moc nelíbí, ale hodně lidí říká, že je dobrej. Takže já vlastně nevím.

Co chystáte po vydání alba Děvky ty to znaj?

Zanedlouho vyrážíme na šňůru Děvky ty to znaj, která bude mít dva díly, nejdřív pojedeme po 30 větších městech a potom budeme hrát i v 30 menších městech.

Autor: Nikolas Krofta, Spark; Květen 1993

Rozhovor si můžete přečíst v původní verzi v PDF formátu.